۷۷۷۰۵۹۴۲

چه کتابهایی بخوانیم ؟

پرسش خوبی است خصوصا که حجم کتابهای موجود ،آنقدر زیاد است که اگر عمر نوح هم داشته باشیم قادر به خواندن همه آنها نخواهیم بود. پس چاره ای نداریم جز گزینش. به دلیل آنکه زمان کمی داریم حتی از میان کتابهایی که ارزشمند هستند هم شما باز هم باید دست به گزینش بزنید. از میان آثار نویسندگان بزرگ و مشهور باید بهترین اثر او را بخوانید. ( البته این می تواند شامل نویسندگان داستان های کوتاه نباشد. اگر شما بتوانید باید تمام داستان های کوتاه ادگار آلن پو را بخوانید،یا گی دوموپاسان را. ) اما در زمینه نوول و رمان چاره جز انتخاب ندارید. به خاطر داشته باشید خواندن کتاب به تنهایی کافی نیست باید بفهمید نویسنده بر چه هدف و نیتی آن کتاب را نوشته است. باید پیام داستان او را دریابید و درک کنید وگرنه استفاده درستی از داستان نکرده اید. هرچند همان خواندن از جهت پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی هم خوب و تاثیر گذار است اما بهتر است فکر کنید و پیام نویسنده را دریابید.
کتابهایی که از نویسندگان انتخاب می کنید باید وجوه تخیل آن بالا باشد. مثلا داستان ” رابینسون کرزوئه ” را در نظر بگیرید. ماجرای مرد جوانی که به مدت بیست و پنج سال در یک جزیره محکوم است و تک و تنها آنجا زندگی می کند و با مشکلات دست و پنجه نرم می کند. بی گمان داستانی است جذاب و تحسین برانگیز و چیزهای فراوانی را به شما خواهد آموخت. ” دانیل دوفوئه ” نویسنده این کتاب، تجربیات فراوانی از دریانوردی و کار روی کشتی داشته است. در مواجهه با طوفان و خطر دریا نیز بسیار آموخته و همین ها سبب خلق رمان
” رابینسون کرزوئه ” شده است. اینکه نویسنده چگونه داستانش را تعریف می کند که شما آن را باور کنید و بپذیرید، به شما منطق را می آموزد. می آموزد که چگونه تخیل خود را برای آفرینش داستانی سود جویید اما برای آن بستری منطقی فراهم سازید. بدون منطق هیچ داستانی ماندگار نخواهد بود. ” جنگ و صلح ” بدون منطق فرو خواهد ریخت. پس شما هم می آموزید در نگارش داستان، منطق را سرلوحه کار خود قرار دهید تا حاصل زحمات شما به بار نشیند. در سالهای دور بسیار رایج بود که هر کتابی یک بار ارزش خواندن دارد. در آن سالها در انتخاب برای ترجمه دقت فراوانی می شد. چیزی که اکنون وجود ندارد. بسیاری از کتابهایی که در دو سه دهه گذشته ترجمه شده اند ارزش خواندن ندارند و نباید برای مطالعه آنها وقت تلف کرد. چیزی به شما نخواهند آموخت و ارزش ادبی و محتوایی ندارند پس با دقت کتابها را انتخاب کنید و فریب تبلیغاتی را نخورید که هدفشان برجسته ساختن کتابهایی است که ارزش خواندن ندارند…. (ادامه دارد…)

کاظم سلطانی (لکیامیم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *