۷۷۷۰۵۹۴۲

نمایش شروع شد

اختراع خط، انقلاب اول بشر بود، اختراعی که به او کمک کرد اندیشه ها و آموخته ها و درکش را از جهان پیرامونش ثبت کند.

انقلاب دوم بشر، اختراع چاپ بود که دست او را به تمام گنجینه های گذشتگان متصل ساخت. آنچه از مردمان در طول تاریخ بر جای مانده بود به یمن دستگاه گوتنبرگ تکثیر یافت و به دست همگان رسید. به قول اصلاحگر قوانین کلیسا (مارتین لوتر)، اختراع چاپ، رهایی بشر از جهل بود. مردی که این اختراع را به انجام رساند گوتنبرگ آلمانی بود که خود در نهایت فقر و بی کسی درگذشت اما نامش برای همیشه به عنوان هموار کننده راه آگاهی، جاودانه شد. به کمک چاپ، حجم اطلاعات ما تا پایان سده بیستم میلادی به حدی رسید که دوران انفجار اطلاعات شکل گرفت و این حجم اطلاعات اینک به کمک فناوری های شگفت انگیز امروزی در اختیار همگان قرار گرفته است. صنعت چاپ، نقش خود را در تمدن بشری بخوبی ایفا کرد و اینکه آیا شیوه کنونی باقی بماند یا خیر، آینده آن را روشن خواهد ساخت. اما حجم وسیع اطلاعاتی که در اختیار مردم سراسر جهان قرار گرفته است دنیایی از دانش و آگاهی را برابر ما گشوده است که صد البته بی عیب و خالی از زیان نیست. در کنار اطلاعات درست، اطلاعات نادرست نیز وجود دارد به همین دلیل استفاده از آن، جهان ما را به دو سمت می کشاند. رهبری به سمت خیر و رهبری به سمت شر!

جهان کنونی شاهد نبرد این دو نیرو است که از طریق همین اطلاعات و آگاهی ها و دانش ها ایجاد شده است. به عنوان مثال اختراع گوشی همراه وسیله بی نظیری شد تا انسان ها در تمامی لحظات زندگی با هم در ارتباط باشند اما همین وسیله در دست تروریست ها و فرزندان شر، وسیله ای شد برای عملیات تروریستی و جنایت!

چشم انداز ترسیم شده از جهان کنونی به گونه ای است که دیگر نمی توان چون گذشته به هر آنچه به ما می آموختند و می گفتند، تسلیم بود. برای ایرانی هایی که در طی سالهای گذشته از سرزمین خود دور شده اند و در نقاطی دیگر از کره زمین زندگی می کنند، بی خبری از تاریخ و فرهنگ سرزمین شان رو به تزاید است. حالا دیگر کمتر به ایران فکر می کنند. چنان درگیر زندگی روزمره خود هستند که آرام آرام رشته پیوندشان با سرزمین اجدادی شان گسسته می شود. بسیاری آنقدر محو تمدن غرب شده اند که ایران از چشمشان افتاده است و بدل به خاطره ای شده است که می توانند آن را در میان صحبت های پدران و مادران خود بازیابند. قصد ما بازگرداندن ایرانی ها به سرزمین خودشان نیست، قصد ما نمایشی از این سرزمین است و آنچه در طول تاریخ انجام داده اند که اینک در زیر غبار فراموشی از یادها رفته و پنهان مانده است. ما همچون بانویی که خانه اش را گردگیری می کند تا جلوه و زیبایی آن را به افراد خانواده اش نمایان سازد، تنها به غبار روبی از میراث سرزمین مان ایران خواهیم پرداخت و خوب و بد آن را بازگو می کنیم. از مردان و زنانی خواهیم گفت که برای عظمت سرزمین خود کوشیده اند چه کم و چه زیاد. آثار و زندگی آنها را ورق می زنیم، تاریخ را ورق می زنیم، از اختراعات و اکتشافات ایرانیان خواهیم گفت، از نقش ایرانی ها در شکل گیری تمدن بشری حرف خواهیم زد. سعی می کنیم بدون تعصب، از گذشته ها و زندگی مردمی که در این منطقه از جهان بر صحنه تاریخ قد برفراشته اند، سخن بگوییم.

خانم ها و آقایان نمایش شروع شد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *