۷۷۷۰۵۹۴۲

درسی از داستان نویسی : تخیل کنید

گستره تخیل آدمی همچون جهانی است که در آن زندگی می کنیم. دنیای نویسندگی را نه پایانی هست و نه انتهایی. زمانی که شما پا به دنیای نویسندگی می گذارید در واقع به کهکشانی بی انتها پا نهاده اید. در این دنیای عظیم ناشناخته و بس شگفت انگیز، میلیون ها نویسنده قدم نهاده اند.
برای آنکه در طول سالهای عمر خود که خوشه چین دینای نویسندگی هستید به موفقیت و نام آوری دست پیدا کنید باید داستان های جذاب و سرگرم کننده بنویسید و این امکان پذیر نیست جز با نیروی تخیل.
در هر زمینه تخیل کنید. همواره تخیل کنید و تخیل خود را به کار بگیرید و بیافرینید. چیزی خلق کنید که دیگران از آن بی اطلاع باشند. سعی کنید سراغ موضوعات روزمره و دم دستی نروید. از تقلید بپرهیزید. خودتان را در مسیرهای هزاربار پیموده شده خسته نکنید. اگر کتابی پرفروش شد سعی نکنید شما هم مثل آن بنویسید. به راههای تازه قدم بگذارید.
آیا نمی توان در این دنیای بی انتها، راههای تازه، ایده های جذاب و سوژهای بکر یافت ؟ حتما می شود. بشرط آنکه تخیل خود را به کار گیرید. نویسنده بدون تخیل ناتوان خواهد بود. درست مانند ماشینی که سوخت کافی برای حرکت و پیش رفتن ندارد. مگر می شود نویسنده بود و تخیل نداشت ؟
کمتر کسی است که با نام « ژول ورن » آشنا نباشد و اثری از او را نخوانده یا فیلمی از داستان های او را ندیده باشد. ژول ورن هرگز به سرزمین روسیه پا نگذاشته بود اما رمان ” میشل استروگف “ را نوشت که سراسر حوادث آن در روسیه رخ می دهد. چگونه ؟ با قدرت تخیل خود.
او داستان های سفر به ماه، بیست هزار فرسنگ زیر دریا، پنج هفته در بالون، جزیره اسرارآمیز، را نوشت. بزرگترین نیروی حامی یک نویسنده در داستان، در قدرت تخیلات او نهفته است.
یکی از شاهکارهای بزرگ جهان بدون کوچک ترین شک و تردیدی، “کمدی الهی” اثر «دانته» است. این کتاب شرح سفر دانته به جهان دیگر است. بخش نخست سفر به برزخ، بخش دوم، سفر به دوزخ، بخش سوم سفر به فردوس است.
البته دانته در نگارش این کتاب شرایط اجتماعی و سیاسی دوران خود را نیز لحاظ می کند. اما آنچه برای خوانندگان در سراسر جهان حائز اهمیت و تحسین است، قدرت تخیل او در بازبینی جهان دیگر است. ( برزخ، دوزخ و فردوس)
دانته بعد از نگارش این کتاب تا پایان عمر از شهر فلورانس تبعید می شود. هر وقت مردم او را در خیابان می دیدند وی را به همدیگر نشان می دادند و می گفتند: اگر بخواهد هم اکنون می تواند به دوزخ برود.
***
در کنار همه اصولی که در شکل گیری یک کتاب نقش دارد، بزرگترین عامل موفقیت و جاودانی کمدی الهی، در تخیل شگفت انگیز آن است. شاید خیلی ازشما موفق به مطالعه کمدی الهی دانته نشده باشید اما کتاب “سفرهای گالیور” را حتما مطالعه کرده اید. یا حداقل فیلم های ساخته شده از آن را تماشا کرده اید. داستان مرد جوانی به نام گالیور در سفری دریایی، به سرزمین لی لی پوت می رسد که مردمی کوچک در آنجا زندگی می کنند. او در برابر آنها، خود را مانند غولی می بیند. داستانی بشدت جذاب و سرگرم کننده.
آیا جز نیروی تخیل و قدرت خیال، «رابرت لویی استیونس»، در آفرینش این رمان، نقش داشته است ؟
نویسندگان فراوانی هستند که با بال خیال و قدرت تخیل خود داستان های شگفت انگیز و جذابی آفریده اند. در این میان نویسندگان آینده نگر، جایگاه متفاوتی دارند.
مانند اچ. جی. ولز خالق داستان هایی چون ماشین زمان، مرد نامرئی، جنگ دنیاها…
در داستان ماشین زمان، قهرمان داستان دانشمندی است که با اختراع ماشینی موفق می شود به کمک آن به جهان های گذشته و آینده سفر کند. چه تخیل بی نظیری!
این تنها، از قدرت تخیل نویسنده است که چنین اثری می آفریند. در عین حالی که سرگرم کننده است بر آگاهی های خواننده خود نیز، می افزاید. پس تخیل خود را گسترش دهید. به کمک مطالعه و مشاهده، از پیرامون خود، از جهان، از هر آنچه که می توانید ببینید، تا الهام بخش شما باشد. آنگاه بر بال خیال به گذشته های دور، به آینده نامعلوم یا به هر جایی که دلتان می خواهد پرواز کنید و داستان بنویسید.
آنچه داستان های شما را جذاب می سازد، تخیلات شماست نه واقعیتی که وجود دارد. واقعیت های موجود را همه می بینند و می دانند. استقبال مردم انگلستان از داستان های “هری پاتر” به دلیل تخیلات بی نظیر نویسنده آن، خانم «رولینگ» بوده است. اگر رمان “بینوایان ” اثر «ویکتورهوگو» را خوانده باشید، صحنه نبرد واترلو را به خاطر بیاورید. حرکت سواران جنگی و متلاشی شدن ارتش ناپلئون با چنان توصیف دقیقی نوشته شده است که در هیچ کجای دیگر، مانند آن نخواهید یافت جز از دریچه تخیلات ویکتورهوگو. پس تخیل کنید، همواره تخیل کنید.

کاظم سلطانی (لکیامیم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *